lørdag den 29. oktober 2011

Skal vi strikke en hue sammen? Her er en Grand Prix opskrift

Nu har jeg jo fablet om de huer jeg har strikket i snart mange indlæg og det er vist ved at være på tide, at jeg sætter mit kamera, hvor mit tastatur er. Eller hvad det nu hedder...

Det er ikke verdensklassebilleder (knipset et kvart sekund i Disney Sjov mod lovning af ekstra slik i koppen!), så kig mere på mønster og pasform end på farverne, m'kay?

Jeg har døbt huen 'Grand Prix', fordi jeg kom til at tænke på bakketoppe og Bjergkøbing Grand Prix, da jeg strikkede alle de små takker, der går hele vejen rundt på mønsteret.

Jeg har noteret alt, jeg har foretaget mig undervejs, tjekket efter, trevlet op, talt om og strikket igen. Og nu er jeg temmelig sikker på, at den er der, opskriften. Hvis du har lyst til at teststrikke Grand Prix huen er du hermed inviteret!

For at strikke huen skal du kunne følgende:
-strikke ret
-strikke vrang
-slå om pinden
-tage masker ud/lave udtagninger

Hvis du ikke kan endnu, er youtube garanteret din ven og så vil du hurtigt se, hvor nemt det er. Når du har luret teknikken, håber jeg vi ses her igen.

Jeg har strikket den i str 2-4 år. Hvis det er for småt til dig, så prøv med større pinde og/eller lidt tykkere garn. Det er en hue - ikke raketvidenskab!

Er du klar?

 GRAND PRIX HUE I EASY-PEASY MØNSTERSTRIK
Størrelse: Passer en hovedomkreds på 50-52 cm
Garn: Madonna fra Permin. 50% uld/25% alpaka/25% mohair, løbelængde ca. 115 m
Forbrug: 50 g. (1 ngl)
Pinde: Rundpind 4½ (40 cm) og strømpepind 4½
Strikkefasthed: 20 m x 26 p glat = 10 x 10 cm på pind 4½

Slå 76 m op på rundp 4½. Strik 1 omgang glat  og fortsæt i rib (2 r, 2 vr) til stykket måler ca. 4 cm. Der strikkes nu 1 omgang glat samtidigt med at 14 m tages ud jævnt fordelt = 90 m.

Fortsæt derefter i følgende mønster:

1. omg: *slå om, tag 1 m løst af, 2 r sm, træk den løse m over, slå om, 7 r* gentag fra *-* (gælder alle steder i opskriften, hvor * optræder)
2. omg: alle m ret
3. omg: strik som 1. omg
4. omg: alle m ret
5. omg: *3 r, slå om, tag 1 m løst af, 1 r, træk den løse m over, 3 r, 2 r sm, slå om*
6. omg: alle m ret
7. omg: *4 r, slå om, tag 1 m løst af, 1 r, træk den løse m over, 1 r, 2 r sm, slå om, 1 r*
8. omg: alle m ret
9. omg: * 5 r, slå om, tag 1 m løst af, 2 r sm, træk den løse m over, slå om, 2 r*
10. omg: alle m ret

Gentag de 10 omgange i alt 3 gange.
Herefter strikkes der omgang nr. 1, 2, 3, 4 og 5 som ovenstående. Fortsæt således og skift til strømpepinde, når det føles for for irriterende at fortsætte på rundp.:

6.a omg: *2 r sm, 2 r sm, 6 r* = 72 m på pinden
7.a omg: *2 r, slå om, tag 1 m løst af, 1 r, træk den løse m over, 1 r, 2 r sm, slå om, 1 r* NOTE: I stedet for den sidste retmaske strikkes 3 r sm med de 2 første m på 8.a omg.
8.a omg: *3 r sm, 5 r* NOTE: Den første 3 r sm på pinden er dem du lige har strikket i slutningen af 7.a omg. = 54 m på pinden
9.a omg: 2 r sm, slå om, tag 1 r løst af, 2 r sm, tag den løse m over, slå om *3 r sm, slå om, tag 1 r løst af, 2 r sm, tag den løse m over, slå om* Når der er 4 m tilbage på pinden strikkes 3 r sm og den løse maske tages over = 36 m på pinden
10.a omg: *2 r sm*
11.a omg: *2 r sm*

Bryd garnet og træk det igennem alle maskerne. Træk hullet til og hæft enderne godt. Pynt med sløjfe, kvast, badges, pompomer eller hvad du nu har allermest lyst til.

God fornøjelse - den er hurtigt strikket. Promise!

Hvis jeg er så heldig, at du tester den, må du meget gerne lægge et link til din færdige udgave i kommentarfeltet, så bliver jeg rigtig glad:)

Laber lørdag derude! Jeg skal drikke portvin i aften med veninder jeg har kendt snart halvdelen af mit liv - der er optræk til tømmermændsstrikkerier imorgen. So long:)

17 kommentarer:

  1. Som altid, dejligt med en diy :o) Må man spørge, hvad din datter måler rundt om hovedet :o)
    Hav en fantastisk lørdag :o)
    Hilsen
    Heidi Clara

    SvarSlet
  2. God formiddag Heidi Clara.
    Ja, det må man da. Det var da faktisk en væsentlig oplysning, som jeg hellere må få tilføjet opskriften. Hun måler 51,5 og den lille herhjemme på 2 år måler 50 cm. De passer den begge to lige fint.

    Ha en dejlig weekend!

    KRAM
    Lis

    SvarSlet
  3. Det er godt nok en sød hue... Må prøves af når jeg er blevet mere rutineret med strikkepindene...

    SvarSlet
  4. Ej, hvor er den fin! Sådan en hue gad jeg godt ha:)

    SvarSlet
  5. Ej tusind tak! Det er lige sådan en opskrift jeg har ledt efter. Min datter er dog 6, så må se om jeg kan få den til at blive lidt større.

    SvarSlet
  6. Camilla: Hvis du har en strikkebog slået op på alle teknikkerne, mens du strikker efter opskriften her, så skal du nok komme igennem den. Den er ret let. Jeg er heller ikke selv en superstrikker, men kan det basale. Og det er det gode ved strik - i virkeligheden er det variationer over det samme hele tiden:)
    ---
    Anne,jamen du strikker jo så snildt. Tykkere pinde og lidt tykkere garn, så tror jeg den passer til dig også:) Man kan jo også forlænge mønsteret, så den kommer til at hænge lidt mere bagerst på hovedet. Tror jeg også vil være fint.
    ---
    Christina: Min ældste på 6 kan godt klemmes i den, men man kan godt se, at den ikke heeeelt er hendes størrelse, så jeg tror du måske kan nøjes med at gå ½ nummer op i pindestr?

    KRAM
    Lis

    SvarSlet
  7. Hvor er det bare en fin hue! Hvad er mon løbelængden på det garn, du har brugt?

    SvarSlet
  8. Lise: Løbelængden er 115 m. Det er nu tilføjet opskriften sammen med en størrelsesangivelse på huen.

    TAK for jeres respons! Jeg vil så gerne skrive strikkeopskrifter, men jeg har ikke så meget erfaring med at gøre det forståeligt for andre end mig selv, så jeg håber I vil give feed back på opskriften. Så tør jeg nemlig godt kaste mig over at lave flere. Hvis I altså giver grønt lys:))

    KRAM

    SvarSlet
  9. Tusind tak for opskriften!
    jeg har lige slået den op på Facebook og efterspurgt en superstrikker-for den hue må vi have i hus hurtigst muligt, for den fra sidste år er blevet for lille... (OG JEG KAN VIRKELIG IKKE STRIKKE)

    SvarSlet
  10. Jamne, i så fald er det mig, der takker, Fie:))

    Du kan lokke kommende strikkere med, at den er lavet på en aften;)

    KRAM
    Lis

    SvarSlet
  11. Den er fantastisk sød. Den vil jeg gerne være med på. Mine piger mangler begge to en hue, måske den ene skal have en Garndprix-hue :-)
    God weekend.

    SvarSlet
  12. Tusind tak og i lige måde, Marie-Louise:) Hvis du strikker den, så hører jeg gerne mere:)))

    KRAM
    Lis

    SvarSlet
  13. Vildt fin!!
    Den må gemmes og strikkes til Karolinepigen..
    Den er så sød med detaljerne..
    Tak fordi du deler!!
    KH

    SvarSlet
  14. Den er superflot! Jeg kan bare ikke strikke. Må nok ønske mig én:)
    Sejt at du lige skriver en strikkeopskrift!
    Knus Puk

    SvarSlet
  15. Ha haaa...for nooooogen kunne det lige så godt være raketvidenskab ;-) Det giver ca. lige så meget mening for mig, i hvert fald.

    Men smuk er den....så måske jeg skulle prøve at få det der strikke-noget lært....

    SvarSlet
  16. Imponerende fed! Tak for en smuk hue og opskrift.

    SvarSlet
  17. Tak for en super god lille opskrift - dejlig ligetil. Jeg har lavet den til min datter idag i str 6 år - blot med pind 4½ til 5cm rib og pind 5½ til resten. Garn med løbelængde 50g =81m. Kan se her http://pernille-frederikke.blogspot.dk/2012/11/grand-prix-hue.html

    SvarSlet

Tak fordi du læste med. Kommentarfeltet er dit. Jeg læser alle kommentarer og sætter stor pris på dit input. Også selvom jeg ikke altid når at svare hver enkelt tilbage.

Online samtidig med dig

Blog-arkiv

Søg i Karlssons Kludeskab (blog)

Indlæser...